preg_back
preg_hol_tummy
Gravida

Gravid & Ont i Ryggen?

Under graviditeten sker många förändringar i kroppen och kroppens tyngdpunkt ändras så att vi blir tyngre på framsidan av kroppen. Många får i samband med detta smärta i rygg och bäcken. För att inte få ont är det viktigt att ha god funktion och balans mellan ryggrad och bäckenleder.  Detta kan på ett mjuk och säkert sätt behandlas hos oss. Alla våra tre kiropraktorer har stor erfarenhet av att arbeta med gravida. Vi har även samarbete med gravidmassör när det behövs.

Som gravid hos oss känner man sig alltid väl omhändertagen.  Vi ser vårt arbete med gravida som något av det viktigaste vi gör eftersom vi påverkar två personer samtidigt – både mamma och baby. Vi vill hjälpa båda till en så bra graviditet som möjligt.

På Nacka Värmdö Kiropraktik får vi ofta rekommendationer från barnmorskor i området.  Läs gärna om våra nöjda gravida under fliken Patienthistorier.

Gravida patienter kommer till oss av olika anledningar bl.a.

• Ländryggsmärtor
  • Bäckensmärtor
  • Foglossning
  • Smärta i symphys , framtill vid blygdbenet (sk symphyseolys)
  • Stelhet/ smärta mellan skulderbladen i bröstryggen
  • Halsbränna
  • Barn som ligger i säte (den s.k. Webstermetoden, mycket skonsam och effektiv)

Tips och råd till dig som är gravid

• Fortsätt att röra dig så mycket som möjligt när du är gravid, när du går prova  at inte vagga fram.
  • Sov på sidan med en kudde mellan benen.
  • Undvik extra viktuppgång genom att äta mycket grönsaker, bra proteiner och undvika socker
  • Sök hjälp för eventuella besvär – gärna så tidigt som möjligt.

Har du andra frågor om hur kiropraktik kan hjälpa dig som gravid ring oss !

Foglossning