young_02
young_03
young_01

Barn & Tonåringar

I tonåren har barnen andra utmaningar och belastningar än vad yngre barn och vuxna har.
Vi ser helhetlig på tonåringens liv – för att maximera effekt och förbättring och reducera risken för återfall.
På Nacka Värmdö Kiropraktik anpassar vi vår vård specifikt till tonåringens behov.

Omhändertagandet hos oss kan förutom varsam behandling inkludera hållningsanalys, anpassning av arbets/studie ställning, hemövningar i tillägg till inspiration och utbildning av varför god rygghälsa och hållning är viktigt.
Gemensamt för vården av alla barn är att kiropraktorn vill uppmana till aktivitet och träning för att förbättra barnets balans, stabilitet, koordination och styrka.
När det behövs samarbetar vi med duktiga fysioterapeuter eller personlig tränare.

Initialt görs ett noggrant samtal helst tillsammans med mamma/pappa/e.l. där vi beroende på ålder går igenom allt från förlossning, äta och sov mönster och mera. Därefter undersöker vi tonåringens rörlighet i hela kroppen, styrka, reflexer, hållning, rörelsemönster och balans.

Utmaningar för våra tonåringar i dag inkluderar bland annat:

• längre perioder sittande på dator och mobil
  • snabba växtperioder och hormonella ändringar
  • stress: stora krav utifrån, inifrån och ev hemifrån
  • tunga skolsäckar
  • utmaningar i sport och idrott

Vid lite äldre barn och tonåringar kan obalans eller stelhet i nerv-muskel-skelett ge utslag som bland annat:

• Nackstelhet
  • Huvudvärk
  • Problem med spänningar i käken
  • Ryggvärk och stelhet
  • Oro
  • Koncentrationssvårigheter
  • Orolig / dålig sömn
  • Smärtor och stelhet mellan skulderbladen/ i bröstryggen
  • Idrottsskador
  • Löp/gång besvär
  • Hållningsbesvär
  • Värk och/eller stelhet i ankel/knä/höft/axlar/handled.

I alla åldrar fokuserar vi på att friskgöra patienten, dvs inte spendera för mycket tid på smärtan och besvären men på lösningarna.
Detta för att hindra att speciellt barnen får känsla av att de är sjuka eller skadade vilket kan skapa onödigt bekymmer och ångest.
Vi jobbar helst med föräldrarna tillsammans med tonåringen när det är möjligt. Vi önskar också fokusera på att utbilda tonåringen i viktigheten av rörelse, balans och funktion i nerv-muskel-skelettsystemen för att uppnå högre grad av eget ansvarstagande. Ibland kan det vara nödvändigt att ge råd om kosthåll - delar av smärtproblematiken i alla åldrar kan vara relaterad till inflammationsprocesser pga. bristande fokus på hälsosam kost eller direkt näringsbrist.